A pho a day, keeps the doctor away?

Hanoi

Este 10 körül landolt a gépem, vízum mizéria kb 5 millió másik emberrel együtt. Kitöltöd a papírokat, még a családtagok neve és címe is kell, fizetsz majd vársz. Ha kész a vízumod, egy tévén megjelenik a képed és a neved és egy Stephen Hawking szerű géphang bemondja a neved. Sejtettem, hogy viccesen fogja kiejteni, de ez még annál is vicesseb volt: “Miss Hadzsnalka Dzsoni” 😀 Über a hostelig, Hanoi tényleg óriási, kb éjfélkor érkeztem meg, zuhany, alvás. A hostel teljesen foglalt volt, igy másnap költöztem. Majd még egyszer a következő nap. Ezért jó, ha csak egy napra foglalsz, addig költözöl, amig meg nem találod a megfelelőt.

A harmadik szállásom tökéletes volt, stratégiailag a legjobb helyen, az óváros kellős közepén, ahol a food street, night market, pubok és minden volt. Kényelmes ágy egy 6 ágyas szobában svédasztalos reggelivel, mindez 4 dollár. Nem rossz:) Azért is az egyik kedvencem volt ez a hostel, mert amikor kimosattam a ruháimat, kb 2 hétig illatoztak a ruhák az öblítőtől.  Kis dolog otthon, nagy dolog 2 hónap hátizsákból élés után. 🙂

Hanoi Old Quarter nem túl nagy, gyalog simán bejárható, ami nem azt jelenti, hogy még térképpel és gps-szel a kezedben sem tévedsz el. Én rengetegszer eltévedtem a térképet követve, még akkor is amikor csak az 5 percre lévő boltba ugrottam ki… De grab és mindenféle taxi elérhető, ha nagy a baj. Például ez, ha csiga tempóban akarsz turistáskodni és várost nézni:

Az első benyomásaim Vietnámról:

• nagyon meleg és párás
  • közlekedés : káosz ( as usual), nagyon le sem lassítanak, mikor elszáguldanak melletted, szóval oda kell figyelni. Rengeteg motor és kocsi van még itt az óváros kis utcáin is >> smog, smog és még több smog
  • mindenhol ici-pici műanyag gyerek székek és asztalok vannak, ezeken lehet kajálni, teázni, kávézni. Tök vicces, amikor az öltönyös pasik is ezeken ücsörögnek, amikor kiugranak egy teára vagy sörre. 🙂

This slideshow requires JavaScript.

• a nénik a vállukon cipelik a friss gyümölcsöket, pár tizezer dongért kapsz egy szatyornyi jóságot. (1Ft=90 dong). Itt kaptam rá a mangosteenre, és a licsire:) Éljenek a furán kinéző gyümölcsök!

• a kaja, különösen a pho iszonyat jó és olcsó. Azt hiszem mindennap ettem legalább egyet:) Hanoi volt az egyetlen hely talán ahol finom Banh Mi-t (szendvics megtöltve mindenféle jóval) ettem. Ami még szinte mindenhol van, az a hot pot és a barbecue. Mindkettőnél az asztalodnál van egy kis tűzhely vagy barbeque sütő és magadnak sütögeted a húsokat meg zöldségeket. A hotpot pedig egy nagy adag húsleves-leves amibe te dobálod be a cuccokat és főzöd meg szintén az asztalodnál.
ez volt a legfincsibb pho leves Hanoi-ban, természetesen egy zsebkendőnyi kis koszos helyen 🙂
  • mindenki tipikus vietnámi szalmakalapot hord vagy éppen a katonai verziót

Hétvégente éled fel csak igazán a város, amikor az árusok kipakolják a cuccokat a weekend marketen. Egy nagyon hosszú utcán végig rengeteg árus, ruhák, szuvenír, kaja, és persze rengeteg ember özönlik. Nagyon csodálatos:) Párszor körbejártam.

Ha Long Bay

A legnagyobb látványosság talán a közelben Ha Long Bay, azaz a leszálló sárkány öble. Tetszett ez a név, nagyon trónok harcás 😀 Sokáig halogattam a túrát, nem tudom miért, végül rászántam magam. Reggel 8-kor indultunk, 4 óra busszal. A buszon összesen 7 nem ázsiai ember volt velem együtt, minket a leghátsó és egyben legszarabb helyekre ültettek, nyilván a helyieknek tartják fent a légkondis helyeket. Mindegy. Megérkeztünk Ha Long városába, majd a kikötő felé vettük az irányt. A túravezetőnk, Linda egy vietnámi kiscsaj volt, kicsit túl lelkes volt. Ha látott egy követ,  kavicsot, fűszálat, még arra is azt mondta, hogy sárkány/elefánt/bármi alakja van és ez Vietnámban ezt és ezt jelenti.

A hajónk tök jó volt, tetőtérrel, ebéddel egybekötve. Már az öbölben cirkáltunk, közben ebédeltünk, elég hangulatos volt. Maga az öböl tök szép, de nagyon hasonlított Thaiföldön a James Bond-os túrára. Igy annyira nem esett le az állam.

This slideshow requires JavaScript.

Kikötöttünk a floating village-ben, ami mellesleg az irodában a háttérképem volt mielőtt eljöttem 🙂 Igy néz ki:

DSC02079-minDSC02081-minDSC02083-min

Itt a következő program hajókázás vagy kajakozás a sziklák között és alatt. Ismét, mintha ezt már csináltam volna. Az evezősünk egy nő volt, talpig betekerve, nem értettem, hogy nem főtt meg. Körbe evezett velünk mindenfelé, csomó helyen megálltunk és mondta, hogy csináljunk képet. Ok.. Szép volt, de ilyet már láttam és csináltam..

a macska szikla

Megnéztünk még 2 cseppkő barlangot, Linda mindenről elmondta, hogy sárkány alakú vagy medúza alakú:D Ami igazán fura volt, hogy itt semmilyen tábla nem volt, hogy ne fogdosd a cseppköveket vagy kordon vagy ilyesmi, igy mindenki tapogatta, ráült! a kövekre.. Otthon ezért levágnák a karomat egy cseppkő barlangban.

DSC02146-minDSC02153-min

itt valamelyik sárkány alakú az tuti. vagy medúza 😀

Lassan visszacsorogtunk a partra, majd a városba. Jó kis túra amúgy, de mivel már láttam ilyet, kicsit kidobott pénznek éreztem. De azért egynek jó volt:)

Másnap jógázni mentem, majd kipróbáltam az éttermet is a studióban, isteni a kaja. Ha Hanoi-ban járnátok és már uncsi a streetfood ajánlom: OmHanoiCafé. 🙂

Mire visszaértem a szállásra, kisbarátom, Bryan már megérkezett Bangkokból. Igy együtt utazunk most Vietnámban. Yaay!! 🙂

Este lesétáltunk a tóhoz, ahol belebotlottunk egy helyi csajba meg két kb 12 éves kiscsávóba, épp angol órájuk volt. Megállítottak minket kicsit dumálni, hogy gyakoroljanak, egyikük jobban zavarban volt, mint a másik, nagyon cuki volt. De igy legalább megtudtuk a varázs teknős legendáját, aki adott a királynak egy magical kardot, amivel győzedelmeskedett a csatában. Ennek emlékére állítottak a Turtle Towert a tó közepén. De lehet rosszul emlékszem, vagy rosszul értettem 😀

A kis csevejünk közben egy kis csapat ember gyűlt oda, akik fotót akartak csinálni velünk. Hiába, a népszerűség 😀

Már majd éhen haltam, mire kaját szereztünk. Elmentünk egy kis mellékutcába, ahol egy csomó pub meg étterem van és rengeteg ember, amúgy főleg helyiek, természetesen a mini székeken vacsoráznak.

Mikor hazaindultunk, épp leszakadt az ég, de tök jó volt az esőben gyalogolni, meleg de frissítő volt. 🙂

Hanoi belvárosában az a jó, hogy nem csak kaját, hanem mindenféle szolgáltatást is találsz. Az utcán. Például fodrászt/borbélyt, aki ott a helyszínen megborotvál 🙂

ez veszélyesnek tűnt 😀

DSC02190-minDSC02199-min

Vagy éppen a cipész nindzsák. Hát ez marha vicces volt. Az utolsó napon, még volt csomó óránk az éjszakai buszig, de már a szállásról kicsekkoltunk, igy elhatároztuk, hogy moziba megyünk. Az utcán sétáltunk épp, amikor 2 pasi odaugrott B lábához és elkezdte megragasztani az amúgy tökéletes állapotban lévő papucsát. Még  kettőt sem pislogtam, mire levették a lábáról, és elkezdték megvarrni, vagyis megerősíteni a pántot, illetve a sarkára is ragasztottak új talpat. Szerencsétlen B ott állt mezítláb Hanoi utcáin, néztünk egymásra, hogy mi történik. Mikor végeztek, közölték, hogy akkor 700 ezer Dong lenne (kb 8ezer Ft). Ezek megőrültek. Végül B 200-at adott nekik, én max egy százast fizettem volna a nem kívánt szolgáltatásaikért. Amikor alkudoztak a 700 és a 200 e. dong között, annyira agresszívak lettek, én azt hittem ott a helyszínen megkéselnek. Utána még baromi sokáig röhögtünk a sztorin és akárhányszor megláttunk egy-egy “cipészt” más városokban, szegény B nem tudott elég gyorsan eliszkolni mellettük. 😀

IMG_20170701_121434-minIMG_20170701_121754-minIMG_20170701_121550-min

A moziban a Múmiát néztük Tom Cruise-zal, borzasztó egy film, T. C. mindig is ilyen pocsék színész volt? Ráadásul a popcorn (is) édes Vietnámban… Volt néhány helyi is a moziban, akik talán most voltak először moziban, de az tuti, hogy nem ismerik az etikettet. 😀 Volt, aki a film felénél csoszogott be normál hangerőn cseverészve vagy éppen telefonálva. Elképesztő 😀

———————

Sleeper Bus

Ez is egy olyan dolog, amit sosem fogok elfelejteni:D. Thaiföldön már utaztam éjszakai, alvós busszal, ami tök jó és szuper kényelmes volt. Bevallom, valami hasonlóban reménykedtem itt is. Hát.. nem éppen. De ez még viccesebb, igy utólag..

Felszálltunk a buszra, cipő le, kis műanyag zacsiba be. A busz már majdnem teljesen tele volt helyiekkel, hátul volt még pár hely. Egy olyan buszt kell elképzelni, ahol 3 sorban párhuzamosan emeletes ágyak vannak az egész buszban. Először egyes helyekre ültünk, az emeleten. Hát nem csak, hogy én meg a lábaim de a táskáim se fértek el. És pisi szag is jött a wc felől. Gyorsan észrevettünk három másik ágyat egymás mellett a földszinten, a busz leghátuljában, igy átmentünk oda. Jóval kényelmesebb volt, de a lábamat igy sem tudtam kinyújtani. De legalább az ablak mellett egész jó panoráma volt. 13 óra Hué-ig, Oh Mama… Kb 40 percig nem tudtam abbahagyni a röhögést, hogy ez mi?!? B azt hitte, beszedtem valamit . 😀

Csomóan kisebb-nagyobb gyerekekkel is utaztak, legtöbbször egy ágyon osztoztak. :S

Valami kisebb faluban, még felszedtünk pár embert, többek között egy szintén backpacker pasit, aki becsatlakozott mellénk a 3. helyre. B-vel édesdeden aludtak egymás mellett reggelig 😀

xD

Valamikor hajnalban felszedtünk még pár helyit, akik hely hiányában, a sorok között a földön aludtak. Tökre elszomorító volt, nem tudom, hogyan tudnak itt és igy élni emberek. :S Volt egy csávó, aki folyton bámult meg tüsszögött meg télikabátban ült a kb 30 fokos buszon… Creepy.  Az egyik csávó úgy horkolt, hogy azt nem lehet elhinni. Nem sok kellett ahhoz,  hogy átlendüljek arra a pontra, amikor elkezdesz mészárolni magad körül…Alig vártam, hogy leszálljunk…

legalább a napfelkelte szép volt:)

————————–

Hué

Fáradtan, koszosan éhesen és meggyötörten érkeztünk meg reggel. A szállásra még nem tudtunk becsekkolni, igy elmentünk reggelizni. Pho és vietnámi fekete. Mire visszaértünk, szerencsére üres volt a szoba, igy 11kor már szunyáltunk is.

Néhány óra power nap és miután lesúroltam az éjszakai buszt magamról, megújulva indultunk felfedezni. A város tiszta, a Parfüm folyó partján fekszik,

van egy tök nagy piac is, mindenféle friss cuccal.

This slideshow requires JavaScript.

A legújabb felfedezés: azok az éttermek, ahol egy tányér kaját kapsz kb 2 dollárért, rizs, csirke, hal, omlett, zöldség, igazából amit összeválogatsz. Tökéletes, feltéve ha nem bánod, hogy a helyiekkel eszel, akik kiváncsian bámulnak.:D

Megtekintettük a Citadelt, ami egy vizesárokkal és kőfallal körülvett kis városka. Itt lakott az uralkodó, miközben mindenféle fontos döntéseket hozott. A kb. 2000 fokos hőség ellenére is nagyon tetszett a hely, elképzeltem, hogyan is élhettek itt az emberek. A város központi része a Purple Forbidden City, a név sokat elárul, itt prostik éltek és eunuchok vigyáztak rájuk.

A szállásadónknak amúgy volt egy pici babája, 6 hónapos, a pici idézőjeles, óriási volt a gyerek. De cuki. Nem hordott pelenkát, igy csak szimplán odapisilt, ahol éppen volt 😀

Másnap iszonyatos dobolásra ébredtünk. Lenyargaltunk az utcára, ahol az egész szomszédság kint volt már, meg egy csapat kölyök sárkányos gatyában, sárkányfejjel, dobokkal. Nem tudtuk mire vélni a dolgot, de felvilágosítottak, hogy egy szimpla hotel megnyitó éppen velünk szemben. 10-kor pontban, a 3 sárkány felszaladt a hotelbe, gondolom ez jó szerencsét jelent, majd vissza az utcára táncolni. Tök mókás volt az egész.:)

Khai Dinh Tomb

Hué környékén csomó ehhez hasonló siremléket és templomot lehet látogatni. Annyira nem akartunk turistáskodni, de egyet azért megnéztünk. Khai Dinh uralkodó siremlékét. A sirboltig vezető lépcsők előtt még át kell verekedned magad egy csomó mandarin harcoson, elefántokon, lovakon. Persze csak kőből.:)

Ez állítólag tényleg a koporsó, benne az uralkodó.

IMG_20170704_154713 - Copy

Nagyon szép,  a kilátás is, csak ne perzselné a nap a bőrömet…

Holnap folytatjuk Hoi An-ban.:)