Sabaidee – Welcome to Laos

Chiang Mai-Bangkok-Luang Prabang útvonalon repültem Laoszra. AirAsia , azaz az ázsiai fapados légitársasággal. A minimális safety bemutató után még bemondták, hogy mélyen gyászolják a királyukat, aki nemrég halt meg.  Ezután nagyon furcsa dolgot vettem észre, az utastér fejünk feletti része illetve a csomagok feletti részéről valami füst szerű cucc kezdett jönni. Először azt hittem, valami párásitó gőz vagy valami légkondihoz kapcsolódó cucc, de kiderült, hogy fertőtlenítik a légteret amennyire tudják, a mindenféle betegségektől. Mindenesetre úgy nézett ki, mintha a repülő belső tere füstölne😊

Baromi gyorsan megérkeztünk mindkét úton, ezért is repültem. Busszal harmad ennyi lett volna pénzben, viszont átlagosan 2-3 nap az út. Felejtős.

Laos – Luang Prabang

Laos – vagyis ahogy a helyiek mondják Lao, már a repcsiről láttam, hogy ez a hely brutál gyönyörű. Mindenfelé hegyek, dombok a Mekonggal meg kisebb, szintén sárgás -barna vizű folyókkal,tavakkal keresztezve.

A reptéren egész zökkenőmentesen ment a vízum mizéria, a csomagom is megérkezett és a kisgazdáim is kijöttek értem a reptérre.

Az első saját szobám mióta itt vagyok, kicsi volt és meleg de nyugis végre. A vendéglátóim nagyon cukik voltak, kicsit beszéltek csak angolul de folyton mosolyogtak, meg amint kidugtam az orrom az előtérbe, már a kezembe is nyomtak egy pohár hideg vizet. Nem mindenhol alap egyébként, hogy van iható víz a szálláson, meg reggeli ami nem pirítós lekvárral, szóval ez most tök jól jött.

A város tök csendes és nyugodt, még az esti piacon is tök csend volt. Bangkok és Chiang Mai után ez új. 😊 A belváros tök szép és rendezett, gyalog is be lehet járni könnyedén. Habár közel sem olyan fejlett, mint mondjuk Thaiföld, itt az utak, a házak, az emberek meg az élet is sokkal egyszerűbbnek tűnik.

Nagyon érződik a korábban itt tobzódó franciák hatása, ez az első hely, ahol látok sajtot meg vörösbort!. Valamint a helyi kaja mellett mindenhol szendvics és baguett, sült krumpli na meg crépes, francia palacsinta van. A laoszi majd az angol után csomó minden franciául is ki van írva. Egyébként nagy szükség lenne itt néhány angol tanárra, nagyon vicces dolgokat láttam, egy étlapon pl ezt: „ Fried rice with Vegetarian” vagy szinte minden “served with French fried”- ez már kannibalizmus felé hajlik 😀

A belvárosban rengeteg templom van, ahol a szerzetesek élnek, igy szépen elvegyülnek itt az emberek között.

3 különböző helyen laktam egy hét alatt, végül a 3. lett a nyerő. A hostel pont a folyó mellett volt, meg amúgy mindennek a közepén. Két nagyon cuki önkéntes lány vezette a hostelt, egy malajziai, a másik pedig kínai. Az utolsó napomon még hagyományos kínai teát is csináltak nekem 🙂

Nagyon tetszik ez a város, csak a növényekről tudnék írni egy külön postot.:) Nagyon nyugis, csendes, mint otthon egy kisebb falu kb.

Flora:

Minden este van kézműves piac, ahol tényleg csodajó dolgokat kapni, ruhák, táskák, kézzel készített füzetek, ékszerek, szappanok, laoszi kávé és zöld tea, pipa, csodaszép sálak,  és persze a helyi specialitás a kobra és mindenféle egyéb állattal ízesített whiskey. Iszonyat undoritó, nem, nem kóstoltam meg 😀

A piac egyébként a főúton van, pont útba esik az egyik nevezetesség, a Mount PhouSi nevű hegy, ami igazából csak egy nagyobb domb, jó sok lépcső vezet felfelé, mindenki naplementét akar itt nézni, mert tök szépen rálátni a folyóra is meg a városra is. Én is beleestem ebbe a hibába sajnos, naplemente helyett viszont csak ezt láttam 😀

Az út másik felén van a nemzeti múzeum, ami nagyon szép

This slideshow requires JavaScript.

A piac nagyon olcsó, általában ha megkérdezed mi mennyi, mondanak egy árat, majd rögtön hozzáteszik, hogy de neked adok árengedményt. 🙂 Nagyon cukik. Nem alkudozom itt csak ha látom, hogy direkt jóval magasabb árat mondanak. Csomó nyugati turistát láttam, aki 5000 kipen szarrágóskodott, ami 160 Ft…

Egyébként kb 30.000 Ft itt 1 millió kipet ér, igy konkrétan milliomos voltam.

Az esti piacon csomó kaja stand is van persze, mindenféle ízlésnek megfelelően, a helyi kaja mellett csomó helyen van vega büfé, ahol 10-15 ezer helyi pénzért felpakolhatsz egy tányérra, annyi kaját amennyit szeretnél. Fruitshake itt minden második lépésnél kapható és nagyon finooom, mindenféle trópusi gyümölcs-zöldség kombó elérhető, de vannak egész furcsa verziók is, mint pl a banán-kávé-oreo vagy az ananász-lime-whiskey:D

És persze szendvics meg baguett mindenhol, végtelen izkombinációkkal.

Van egy helyi leves, csak pár helyen láttam, ahol te válogatod össze, hogy mit kérsz bele, a zöldségeket, a tengeri herkentyűket, a tésztát és ott megfőzik neked. Ahh ez volt a kedvencem. ❤️

Persze nem minden szép és jó, baromi szegények itt az emberek és kb hajnaltól éjjelig dolgoznak minden nap. A nők általában árusok – vagy kaja vagy a kézműves cuccoknál-  a pasik pedig tuk-tukkal, hajóval, taxival, bármivel fuvarozzák a turistákat. Csomószor láttam, hogy a tuk-tukjukban alszanak, a nők meg a kis ruhás standjuk árnyékában a földön vagy egy matracon. A gyerekek suli után nem hazamentek leckét írni vagy játszani, hanem jöttek segíteni az anyjuknak árulni, meg rohangáltak ide-oda friss zöldségért vagy gyümölcsért. Sok helyen csak a kicsi gyerek maradt egyedül a standnál, ő árulta a cuccokat… Vagy amit a leggyakrabban láttam, főleg a kajastandoknál, hogy vagy az anyukára kötve volt a pici gyerek, vagy egy padon vagy a földön vagy egy matracon üldögélt, játszott kb bármivel, amig a mama csinálta a kaját. És ami a legszörnyűbb látvány volt, az az út mellett ilyen virágból készült kis díszeket áruló emberek illetve 2-3 méterenként tök egyedül üldögélő nagyon kicsi, kb 3-4 éves gyerekek.. Ezeket a sárga izéket amúgy főleg a templomokban meg a házi oltárokban használják, kb éjjel-nappal ezt farigcsálták a nők. Tökre sajnáltam ezeket a gyerekeket, kb még fogalmuk sincs arról sem, hogy mi az a pénz. Nem sokáig tart a gyerekkor az ittenieknek az tuti. 😦 Ugyanakkor egy hangos szót vagy sírást nem hallottam egyszersem, még hajnalban, a reggeli piacon vagy késő éjjel sem. Eljátszanak bármivel, láttam két kisfiút egy papuccsal játszani célbadobósát, vagy három másikat egy seprűvel meg egy darab szúnyoghálóval.. És nagyon szépek ezek a gyerekek, egyet hazavinnék:)

este 10 korul, o egy vascsovel jatszott

hajnali 5.50

A szállás pont a Mekong partján volt, ami sárgás-barna/tejcsoki színű. Tök jól néz ki.

Egyik este elmentem egy naplemente néző hajókázásra az egyik teknővel, ami ott cirkált. Csak egy francia fiú meg egy laoszi csaj volt rajtam kívül, aki végig fordította, amit a kapitány mondott, igy csomó mindent megtudtam az itteniekről. Nélküle pl sosem vettem volna észre ezt a hegyet, ami hasonlít egy a hátán heverésző nőre:)

This slideshow requires JavaScript.

Csomó családot láttam a folyóban fürdeni, meg mindenfele szedett-vedett kunyhokban lakni..:(

Egyébként nagyon szép a táj, meg a folyó is tetszett, gondolkodtam, hogy vajon lehet-e benne úszni. Állítólag csak kisebb kígyók vannak, viszont mindenhol tök sok örvény volt. Olyan lassan csorogtunk a hajóval, simán el tudtam volna aludni.:)

Kuang Si Falls

Másnap elbuszoztunk az egyik nevezetességhez a környéken, Kuang Si vízesés.

A vízesés baromi szép, csomó szinten folydogál a jéghideg, kristálytiszta víz, néhány helyen lehet benne úszkálni is. Csak túl sokan voltak..

This slideshow requires JavaScript.

A környék is gyönyörű, mindenféle furcsa fa meg növény van, ki is írják, hogy mi micsoda. A pillangók itt csoportosan repkednek, és hatalmasak. És van egy medve park is, ezek az ún. moon bear tipusu macik, fogságból menekítettek ki őket.. nagyon cukik, tök nagy területen élnek, mindenféle játékkal meg mászókával 🙂

A visszafelé vezető úton megismerkedtem egy borneói fiúval, Odival, mondta, hogy ha arra járok, majd körbevezet. OK, see you in September 🙂

Valamiért mindig az utolsó nap haverkodom össze a legjobb fej emberekkel, most is igy volt, tök jo tippeket kaptam a szobatársamitól, amit lehet kihagytam volna, mint pl a reggeli monk vonulás meg a reggeli kaja piac. Shay, a maláj lány már kb végig utazta a térséget, mindenhol önkénteskedik, mindenhol csomó időt tölt. Nagyon cuki volt, kb egy élő útikönyv:)

The Alms Giving Ceremony

Sikerült felkelnem 5kor, kb félálomban kicsoszogtam az utca végére, ahol a monkok már gyülekeztek. Egy nő odarángatott az út szélére, ahol az adományozok ültek és a kezembe nyomott egy kosarat mindenféle snackkel meg egy kis hordónyi főtt rizst, meg egy mini műanyag baba széket, amit előszeretettel használnak itt mindenfelé. Mire észbe kaptam, már benne is voltam az egész ceremóniában, mint adományozó csak bele kell tenni a kis edénykéjükbe a cuccot, míg ők szótlanul, mezítláb elvonulnak. Kb 5 dollárnyi pénzt kért a néni végül, de igy én is adományoztam nekik:) Végig mennek a városon, igy gyűjtenek kaját a napi egy étkezésükhöz. Nem tudom, tényleg ezt eszik-e amit itt összegyűjtenek, mert a legtöbben csak snackeket meg főtt rizst adományoztak.

This slideshow requires JavaScript.

The morning food market- azaz a reggeli kaja piac

A monkok után, még 6 előtt, csomó ember javaslatára, kimentem a reggeli kaja piacra, ahol a helyiek beszerzik a friss alapanyagokat a többiek meg a reggelit. Hát.. nem hogy nem reggeliztem, de az étvágyam egy jó időre elment.. Hát ez brutális. Van csomó zöldség, meg gyümölcs hegyekben, halmokban. .. és van csomó nagyon friss egyéb dolog.. Csirkék, madarak, halak, rákok, békák, kígyók, denevérek, bogarak, férgek… Minden mozog.. Sokkoló. Mikor hazaértem, még akkor is éreztem, hogy valami mászik a bőrömön.. És állítólag tényleg megeszik ezeket a cuccokat..

Amúgy ezek az emberek tényleg éjjel-nappal dolgoznak, kb éjfélig kint vannak a piacon, aztán reggel 5kor jönnek ide..:(

Luang Prabang nagyon tetszett, csomó időt el tudnék itt tölteni, egy hét után eszméltem fel, hogy lassan tovább kellene menni. A hely gyönyörű, minden tök olcsó, az emberek nagyon kedvesek, ha messziről megközelíted a standjukat már hangosan rád köszönnek, hogy ‘SABAIDEEE’ (egy ilyen kicsit éneklős hangsúllyal kell mondani 😀 ) és szinte mindig mosolyognak.:)